Arrangementet var et samarbeid mellom to frivillige organisasjoner, Kongelig Norsk Båtforbund og Trondheim Båtforening. Formålet var å sette fokus på sikkerhet på sjøen som et bidrag til å redusere ulykker som det dessverre er en del av. Ranheim Musikkorps ledet an og masjerte inn på området med publikum etter seg. De underholdt flere steder på området og profesjonelle som de er skapte det en fin stemning og ramme rundt arrangementet. All takk til Ranheim Musikkorps.

Det var gratis inngang, gratis pølser og drikke så lenge det rakk. Vi hadde 1000 pølser med brød som var borte før kl 1430, og barna fikk is på kafe Flipper. Dagen startet med litt gårvær, men det hindret ikke publikum i å møte opp. Beregninger viser at mellom 2500 - 3000 personer hadde møtt opp. Det hadde også absolutt alle nødetatene inkludert Seakingen fra Ørlandet. De demonstrerte de forskjellige roller de har ved en ulykke og samspillet etatene i mellom. Ambulanse og Røde Kors demonstrerte gjennoppliving etter at en forulykket er brakt i land. Både redningsdykkere fra Brannvesenet og Seakingen i samarbeid med Redningsskøyta demonstrerte opphenting av folk fra både under vann og i overflaten.  Seakingen landet på området etterpå slik at publikum kunne ta helikopteret i nærmere øyesyn og det trivelige mannskapet orienterte villig om både helikopteret og de opgavene de har. Trondhjems Kaiakklubb demonstrete hvordan man kommer seg opp i kaiakken igjen etter å ha falt i sjøen og eskimorulle hvis man er uheldig og tipper rundt. Den ene demonstrasjonen avløste den andre og de fire timene som var satt av gikk utrolig fort.

Mange har spurt oss om vi ikke hadde invitert media, og jo det hadde vi. Adresseavisen var invitert, men synes sikert ikke arrangementet med alle nødetatene til stede var noe å skrive om. Vi hadde også lakrisbåter til uttdeling som er gitt av den forebyggende aksjonen "Klar for Sjøen". 800 poser lakrisbåter ble delt ut. Sitter nok en del rundt om kring og gomler lakrisbåter enda. Hensikten er at alle skal huske på det de fikk lære på sikkerhetsdagen, og kanskje en lakrisbåt kan minne de fleste på sikker adferd både på og ved sjøen. Det handlet også om miljøvern. Naturen er sårbar og skal vi fortsette å ha det som fint som nå så må vi ta vare på de vi har. Kongelig Norsk Båtforbund og Trondheim Båtforening har sterk fokus på miljø og vil bidra til at båtbruk ikke skal skade miljøet.

Redningsetatene hadde koordinert seg og utfylte hverande i den største demonstrasjonen av redningsetatene som noen gang er arrangert i Trondheim. Bjørnis fra Brannvesenet og Eliasbåtene fra Redningsselskapet var utrolig populær blandt de minste og en time i kø for å bli med ut i Eliasbåtene heftet ikke. Båtene til  Brannvesenet og Redningsselskapet var åpne for publikum. Brannvesenet stilte med alt av utstyr og det er nok mange unge som etter denne dagen kanskje ender opp som brannmann/kvinne. Tror også Forsvaret med 330 Skvadronen på Ørlandet fikk noen flere tilhengere også. Da de reiste tok de en overflyging i lav høyde og flygerene vinket til publikum gjennom åpne viduer i helikopteret til applaus fra publikum.

Vi takker alle redningsetater for en kjempefin dag. Vi fikk alle demonstrert hvor profesjonelle de er.  Vi takker Ranheim Musikkorps, frivillige som på dugnad fikk dette i stand, Ranheim Idrettslag som organiserte parkering og leverandører som har bidratt til at dette kunne bli en realitet. Tibakemeldingene er er så gode allerede at dette skal vi gjenta også neste år.

Vedlagt er noen bilder fra arrangementet.