Se bilder fra bryggas indre og les historien.

Det de fleste av medlemmene kjenner av brygga er klubbkontoret, selskapslokalet og pubben, men brygga inneholder så mye mere. Vi har vært rundt i brygga med kamara og besøkt det indre av brygga. Her finner vi rommene slik de var da brygga ble bygget på 1800 - tallet. Bak puben er det flere rom som har både sjarm og intimitet. Brygga er et fasinerende byggverk som inneholder så uendelig mye. Fremdeles finnes heishjulet oppe i etasjene og lagerrommene er fremdeles originale. Brygga har til og med sin egen utedass. Det oser av historie og lukker man øynene kan man ane lyden av sjauere som lempet fiskekasser og andre handelsvarer i de gedigne lagerrommene. Klikk på bildene for å forstørre de.

Historien om Brygga

Fjordgata 30 var ei brygge fra 1857, bygd av handelsbetjent Thorvald Martinus Moe. Den forrige brygga på tomta hadde brent ned til grunnen i april samme år, i likhet med en rekke brygger i denne gata, fra og med nr. 14 til og med nr. 42. Denne storbrannen skjedde bare 16 år etter den store bybrannen i april 1841, der alle bryggene i Fjordgata strøk med. Thorvald Moe slo seg opp som handelsmann og varemegler og åpnet i tillegg dampskipsekspedisjon med kontorer på motsatt side av gata, i Fjordgata 15. Han drev bl.a. med jernvarer og overtok i denne bransjen forretningen Eggen & Co. i Prinsens gate. I 1876 overtok enka Christine Moe brygga, som vel 20 år seinere, i 1898, ble solgt til kjøpmann Oliver Fossum for 50 000 kr. Fossum drev med sild, fisk og salt, og firmaet satte sitt tydelige preg på brygga til langt inn i etterkrigstid. Fra brygga gikk det varer ut til en rekke utsalg rundt om i byen, bl.a. til Fossums egen butikk i Nordre gate 23. I 1930-årene ble Fossums virksomhet i brygga ført videre i 2. etasje, nå også med hermetikkavdeling, mens firmaet Emil Bye Vilt & Fisk brukte lokalene i 1. etasje. Etter krigen kom jernvarefirmaet Jenssen & Aas inn som eier av brygga, og etablerte lager i brygga. Her holdt i noen år også Aunes Fiskeksport til, mens firmaet Oliver Fossum fortsatte sin virksomhet i 2. etasje, hovedsakelig med nedlegging av sild, til omkring 1970. Jenssen & Aas, som hadde utsalg i Gildevangen og i Idungården, beholdt sine lagerlokaler i enda en del år. I 60- og 70-årene var i tillegg Nielsen & Johnsen leietaker med utstilling av fiskeri- og skipsutstyr, og et annet firma i denne bransjen, H. Dragsnes, kom inn i 2. etasje. Virksomhet knyttet til sjø og saltvann var på denne måten svært godt innarbeidet i brygga før Trondheim Båtforening tok over som eier i 1992/93.